maandag 11 februari 2013

GASTBLOG: Vogelhuisjes met Evelien


Vandaag wil ik jullie voorstellen aan Evelien. Evelien is iemand die (bijna) alles kan maken. Ik voel me dan ook zeer vereerd dat ze een stukje op deze hatseflatersblog wil schrijven. Veel leesplezier! 
Laat gerust een reactie achter!

Vogelhuisje.

Met veel precisie en enthousiasme heeft mijn vriend onze volière gemaakt. Het geheel moest natuurlijk ogen. Het gaas moest de exacte kleur donkergroen zijn, hij uitte zijn teleurstelling toen de schroefjes niet in dezelfde groene kleur waren en de achterwand werd bekleed met boomschors voor een mooie natuurlijke uitstraling.

Mijn verbazing was groot toen hij dus thuis kwam met blanke houten broedkastjes voor in de volière. Daar moest iets aan veranderen.
Op de vraag of ik ze roze mocht verven opperde vriendlief dat vogels allergisch waren voor de kleur roze. Na grondig onderzoek bleek daadwerkelijk dat vogels liever broeden in een natuurlijke donkere locatie, dus mijn roze verf mocht ik weer opbergen.

Wat het resultaat dan wel geworden is zal ik met jullie delen. Als beginpunt heb ik de blanco broedkastjes genomen, voor elk type vogel bestaat een type kastje. Deze broedkastjes variëren in prijs van 1 euro tot 4 euro.












Hier een aantal voorbeelden.







Vervolgens heb ik de kleur gemengd die ik wilde hebben. Bij de Action heb je goedkope verf die daar prima geschikt voor is. Met een paar kleuren kun je al snel veel verschillende variaties maken. Ik heb de kleuren groen en bruin gebruikt. Ik heb de oorspronkelijke kleuren van de verf wat donkerder gemengd. Hou er rekening mee dat je verf gebruikt op waterbasis (als je echt wil dat er vogeltjes gebruik van maken).




















Vervolgens heb ik de verf laten opdrogen en als decoratie wat dingen erop geplakt die ik rond had slingeren. Boomschors wat over was van de volière, hartjes die ik van CV cadeau heb gekregen of een lintje. In principe kan je alles gebruiken wat je maar leuk vindt.

Hieronder het eindresultaat van een aantal broednestjes.








Een aantal tips voor als je het broedkastje echt wil gebruiken:
-          Gebruik natuurlijke materialen en kleuren.
-          Zoek uit welk soort vogel je aan wilt trekken.
-          Februari is als maand zeer geschikt om ze vast op te hangen. Dan weten de vogels ze in de broedtijd vast te vinden.

Als je een vogelhuisje voor de sier maakt, dan kan je alles doen en laten wat je maar wilt! Veel plezier ermee!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Mijn foto
Ik ben Corline, 21 jaar en regelmatig aan het 'hatseflatsen'. Dat betekent voor mij: lekker knutselen met dingen die zo min mogelijk kosten of toch weggegooid worden. Ik ben niet ergens supergoed in, maar probeer gewoon, doe ideeën op en deel ze hier graag weer.